Palvelusetelin jakaminen

Kun asiakas tulee ensimmäistä kertaa hoidon piiriin tai hänen palvelutarpeensa muuttuu, jaetaan hänelle kokonaan uusi seteli. Asiakkaille, joilla on jo palveluseteli ja tarjottava palvelu säilyy samana, voit uusia olemassa olevan setelin lataamalla sinne lisää rahaa. Ohjeet palvelusetelin saldoerän lataamiseen löydät kohdasta Palvelusetelin uusiminen.

Roolit

Tilaaja ja jakaja.

Ohje

  1. Valitse valikosta Jaa palveluseteleitä.
  2. Näet listassa kaikki aktiiviset palvelusetelityypit. Valitse listasta palvelusetelityyppi ja klikkaa Jaa. Valittu palvelusetelityyppi toimii mallipohjana setelille ja määrittelee esimerkiksi, mitä palveluita setelillä voi ostaa.
  3. Täytä setelille asiakkaan tiedot. Asiakkaat -osioon määritellään asiakkaan tiedot, kuten nimi, henkilötunnus tai syntymäaika ja palvelupäätöstunnus. Voit myös jakaa setelin useammalle asiakkaalle samalla kertaa painamalla Lisää asiakas -nappia.
  4. Täytä palvelusetelin tiedot.
  5. Syötettyäsi asiakkaan ja setelin tiedot paina Siirry vahvistamaan.
  6. Tarkista setelin tiedot ja paina Vahvista.
  7. Tulosta seteli tai lähetä se tekstiviestillä, jolloin puhelinnumero voi olla +358 tai 040-muodossa. Voit tulostaa setelin joko tapahtumataulukollisena, jolloin asiakas voi seurata useamman kerran käytettävän setelin saldoa, tai taulukottomana. Voit myös tulostaa listan palveluntuottajista asiakkaalle. Palveluntuottajia voi selata myös Vaanan palveluntuottajahaussa osoitteessa vaana.fi.

Vinkki!

Huomaa, että osa setelin tiedoista tulee seteliin suoraan palvelusetelityypistä. Jos haluat siis tulostaa setelin kokonaan ruotsinkielisenä, täytyy myös palvelusetelityypin olla luotu ruotsiksi.

Vinkki!

Jos sinulla on tilaajan oikeudet, voit myös lisätä uusia palvelusetelityyppejä Lisää palvelusetelityyppi-napista tai muokata olemassa olevia setelityyppejä muokkaa-napista.

Vinkki!

Jos olet jo jakanut palvelusetelin kyseiselle asiakkaalle ja haluat ladata sille lisää rahaa tai jatkaa sen voimassaoloaikaa, käytä työkalua Lataa uusi erä.

Palvelusetelin jakaminen - kohdennettu palveluseteli

Ohje

  1. Aloita kohdennetun palvelusetelin jakaminen yllä olevan ohjeen mukaan. Kohdenna palveluseteli toimipisteelle valitsemalla alasvetovalikosta haluttu toimipiste. 
  2. Jaettu kohdennettu palveluseteli näkyy suoraan palveluntuottajan verkkopalvelussa eikä palveluseteliä tai listaa palveluntuottajista ole välttämätöntä tulostaa. 

Huomioita tietokentistä

Asiakkaan tiedot - Palvelupäätöstunnus. Saat palvelupäätöstunnuksen kunnan asiakastietojärjestelmästä, jossa se on muodostunut, kun olet tehnyt päätöksen palvelusta.

Asiakkaan tiedot - Arvo per yksikkö. Kentässä oleva arvo kertoo palveluntuottajalle, mikä on setelin tuntiarvo/vuorokausiarvo/kuukausiarvo riippuen setelityypin yksiköstä. Tämä tieto helpottaa veloittamista. Kaikkiin palveluseteleihin ominaisuus ei sovellu: esimerkiksi jos palveluntuottajat veloittavat seteliltä palveluita sekä tunti- että päiväkohtaisesti.

Palvelusetelin tiedot - Voimassaoloaika. Setelin voimassaoloaika. OmaVaana laskee automaattisesti voimassaoloajan yläpuolelle, kuinka monta päivää seteli on voimassa. Aloitusaika voi olla menneisyydessä tai tulevaisuudessa, mutta päättymispäivän on oltava aina kuluva päivä tai tulevaisuudessa.

Palvelusetelin tiedot - Kokonaisarvo. Setelin kokonaisarvo koko voimassaoloajalle. Esimerkiksi, mikäli seteli on voimassa kolme kuukautta ja yhdelle kuukaudelle setelin arvo on 300 euroa, kokonaisarvoksi tulee 300 €/kk * 3 kk = 900€. OmaVaana avaa sinulle laskurin, johon voit syöttää esimerkiksi setelille jaettavien tuntien tai kuukausien määrän (Yksiköiden määrä) ja yksikköhinnan (Hinta), jolloin laskuri laskee setelin kokonaisarvon automaattisesti Kokonaisarvo-kenttään.

Palvelusetelin tiedot - Aseta kertaveloitukselle yläraja. Jos haluat rajoittaa sitä summaa, jonka palveluntuottaja voi maksimissaan veloittaa seteliltä kerralla, voit kirjata summan tähän.

Palvelusetelin tiedot - Kohdenna palveluseteli toimipisteelle. Joissain palveluissa on kytkettynä päälle toimipisteen valinta, jos asiakas on jo etukäteen valinnut, miltä palveluntuottajalta hän ostaa palvelun. Käytännössä tämä tarkoittaa asumispalveluita sekä varhaiskasvatuksen palveluita. Tällöin setelin jakajalle näkyy Kohdenna palveluseteli toimipisteelle -alasvetovalikko, josta jakaja voi valita asiakkaan valitseman palveluntuottajan. Jakamisen jälkeen palveluseteli näkyy automaattisesti tämän palveluntuottajan verkkopalvelussa. Tämä helpottaa setelin veloittamista. Seteliä ei tarvitse tulostaa erikseen asiakkaalle.

Palvelusetelin tiedot - Lisätietoa. Kenttään kirjoitettu tieto tulostuu seteliin. Voit kirjoittaa tähän lisätietoa asiakkaalle tai palveluntuottajalle esimerkiksi setelin käyttämisestä tai sen veloittamisesta.

Muita huomioita

Huomasitko tehneesi virheen jaossa?

Voit palauttaa setelille jaetut rahat välittömästi 24 tunnin sisällä jakamisesta. Mikäli viimeisimmän rahaerän jaosta on yli 24 tuntia, seteli on mitätöitävä ja rahat palautuvat tilille vasta 30 päivän kuluttua. Lue lisää osiosta Palvelusetelin palauttaminen tai mitätöinti.