Att lägga till en ny servicesedel enhet

Nya enheter kräver alltid kommunens godkännande innan de kan tilläggas i OmaVaana. Här hittar du instruktioner för agerande i olika situationer. 

Roller 

Ansvarsperson för avtalet. 

Instruktion

När er enhet börjar producera tjänster med Vaana servicesedeln i en ny kommun eller inom ett nytt serviceområde, kan du tilllägga denna information i nättjänsten på olika sätt. Kolla nedan bästa tillvägagångssätt för situationen:

Företaget opererar redan med Vaana Servicesedel och du vill lägga till en ny enhet

Ansök om per enhet att bli serviceproducent till kommunen. När din enhet har blivit godkänd meddelar kommunen Vaana om saken. Vaanas kundtjänst informerar enhetens ansvarsperson för avtalet om godkännandet. Endast ansvarspersonen för avtalet kan registrera uppgifterna om en ny enhet i OmaVaana.

  1. Logga in i OmaVaana och registrera enheten som har blivit accepterad av kommunen genom att välja Lägg till enhet.
  2. Fyll in begärda fält med enhetens uppgifter.
  3. Kontaktpersonens kontaktinformation kommer att visas i sökverktyget för serviceproducenter. 
  4. Du kan skriva en kort annonstext eller verksamhetsbeskrivning i fältet Frivillig beskrivning av enheten för sökningen. Denna text visas i sökverktyget. Du kan redigera texten även senare.
  5. Du kan ge rollen som Enhetens huvudanvändare till dig själv eller till någon annan. Du kan lägga till flera roller som Enhetens huvudanvändare genom att välja Lägg till huvudanvändare. Servicesedel debiteringar kan göras med rollen i fråga. Mera om de olika rollerna här.
  6. Välj den kommun/samkommun/sjukvårdsdistrikt som du blivit godkänd till att producera service med servicesedlar. Välj den/de tjänster kommunen har godkänt. Ifall du är osäker på vilka tjänster du ska välja, kan du fråga kommunens ansvarsperson för tjänsteproducenter eller Vaanas kundtjänst. Till sist, fyll i prislistan.
  7. Ifall enheten är godkänd serviceproducent i flera kommuner, välj Lägg till en annan godkänd kommun och prislista.
  8. Glöm inte att spara registreringen då du är färdig.

Enheten opererar redan i en Vaana kommun och producerar service med Vaana Servicesedlar. Du vill lägga till en ny tjänst, som enheten har godkänt att producera inom samma kommun

Kommunen informerar Vaanas kundtjänst om den nya godkända tjänsten. Kundtjänsten skickar instruktioner för uppdatering av prislistan per e-post till ansvarsperson för avtalet. 

Din enhet fungerar redan med Vaana Servicesedel och en ny kommun har godkänt din enhet

Kommunen informerar Vaanas kundtjänst om godkännande. Kundtjänsten kopplar kommunens avtal och den nya servicen för enheten. Kundtjänsten informerar ansvarspersonen för avtalet om att prislistan ska uppdateras.