Korrigering av en felaktig debitering
Ifall du upptäcker en felaktig debitering under samma dag du gjort debiteringen, kan du korrigera felet själv i OmaVaana. Ifall du upptäcker ett fel senare, kontakta Vaanas kundservice.
Roller
Enhetens huvudanvändare.
Instruktion
När du har debiterat för litet på en servicesedel
Om du upptäcker att du har debiterat för litet på kundens servicesedel, kan du korrigera detta genom att göra en ny debitering av det belopp som fattas.
Om du t.ex. har debiterat 10 euro och du borde ha debiterat 100 euro, kan du göra en ny debitering på 90 euro.
När du har debiterat för mycket på en servicesedel
Om du upptäcker att du har debiterat för mycket på kundens servicesedel finns det två alternativ för korrigering av felet:
1. Du korrigerar felet på debiteringsdagen: kreditering
Om du upptäcker att du har debiterat för mycket samma dag som du gjorde debiteringen, kan du göra korrigeringen via debiteringshistoriken.
- Välj Debiteringshistorik i menyn.
- Sök den ifrågavarande debiteringen med en sökfunktion eller i listan. Debiteringarna listas automatiskt i tidsordning.
- Öppna uppgifterna om debiteringen genom att klicka på servicesedelkoden och klicka på Kreditering. Knappen visas i uppgifterna om debiteringen endast till debiteringsdagens slut.
2. Du korrigerar felet en annan dag än då debiteringen gjordes: kontakta kundtjänsten
Om debiteringen inte har gjorts samma dag som du upptäcker felet, kan du inte längre göra en kreditering i OmaVaana.
Då finns det två alternativ:
2.1. Om klientens vårdrelation fortsätter
Om klientens vårdrelation fortsätter kan du kreditera den för stora debiteringen i samband med följande debitering.
Om du t.ex. har debiterat 50 euro för mycket, debiterar du följande gång 50 euro mindre.
Obs!
2.2. Om klientens vårdrelation inte fortsätter
Om det är säkert att du inte kommer att debitera kundens servicesedel i fortsättningen och att du därför inte kan följa anvisningarna ovan, måste vår kundtjänst korrigera den för stora debiteringen med en manuell överföring från din enhet tillbaka till servicesedeln.
Den korrigerande överföringen kan göras först när enheten har tillräckligt med oredovisat saldo, från vilket beloppet kan innehållas och sedan överföras tillbaka till sedeln.
I detta fall ska du utan dröjsmål kontakta vår kundtjänst.