Användarroller för kommunanvändare

Det finns fyra olika användarroller för kommunanvändare:

  • Beställare
  • Utdelare
  • Ekonomiförvaltning
  • Ansvarsperson för tjänsteproducenter

Varje användare har tilldelats en eller flera användarroller, som ger användaren behörighet att utföra olika åtgärder i OmaVaana.

Om användaren har flera roller visas alla de funktioner som användaren genom sina roller har behörighet att använda i hans eller hennes OmaVaana.

Varje användare använder OmaVaana med ett personligt användarnamn, som är användarens e-postadress. På så sätt kan de åtgärder som användarna utför i OmaVaana identifieras, om det behövs för att trygga en säker användning av produkten.

Funktionerna är tillgängliga endast för de konton för vilka rollen har beviljats.

Beställare

Rollen beställare har den mest omfattande behörigheten. Rollen beställare har den person som beställer servicesedelsaldo och administrerar utdelningen av servicesedlar till kunderna. Beställaren ser också kontots alla uppföljningsuppgifter.

Den som har rollen som beställare i OmaVaana kan

  • skapa och ändra servicesedeltyper
  • dela ut och förnya servicesedlar
  • bläddra i och granska utdelade servicesedlar och deras transaktioner
  • beställa saldo till kommunens konto i OmaVaana
  • granska transaktioner på kommunens konto
  • granska saldo på kommunens konto
  • lägga till nya användare eller ta bort användare med utdelarens behörighet
  • granska det månatliga fakturaarkivet för kommunens konto
  • ändra uppgifter om kundrelationer (faktureringsuppgifter, saldogränsmeddelanden mm.)

Utdelare

Utdelaren har inte lika omfattande behörighet som beställaren. Rollen som utdelare har den person som delar ut sedlar till kunderna.

Den som har rollen som utdelare i OmaVaana kan

  • dela ut och förnya servicesedlar
  • bläddra i och granska utdelade servicesedlar och deras transaktioner
  • granska transaktioner på kommunens konto

Ekonomiförvaltning

Rollen som ekonomiförvaltare har den person som övervakar och rapporterar om användningen av servicesedlar ur ekonomisk synpunkt. En person som innehar rollen ekonomiförvaltare ser penningflödet på kommunens konton, på de konton för vilken rollen har beviljats, samt på de sedlar som har delats ut från dessa konton.

I praktiken har ekonomiförvaltaren till uppgift att

  • anteckna saldobeställningar i kommunens bokföring
  • hämta beloppet på den debitering som tjänsteproducenten har gjort och beräkna dold moms (5 procent)
  • beräkna aktiva resultatregleringar i slutet av året

Den som har rollen som ekonomiförvaltare i OmaVaana kan

  • bläddra i och granska utdelade servicesedlar och deras transaktioner utan kunduppgifter
  • granska transaktioner på kommunens konto
  • granska saldo på kommunens konto
  • granska det månatliga fakturaarkivet för kommunens konto

Ansvarsperson för tjänsteproducenter

En ansvarsperson för tjänsteproducenter är den person som fungerar som kontaktperson mellan Vaana och tjänsteproducenterna.

I praktiken har ansvarspersonen för tjänsteproducenter till uppgift att

  • till Vaanas kundtjänst per e-post meddela nya godkända tjänsteproducenter samt tjänsteproducenter som har slutat
  • godkänna prisändringar i tjänsteproducenternas enheter

Den som har rollen som ansvarsperson för tjänsteproducenter i OmaVaana kan

  • godkänna (eller förkasta) de prislistor som tjänsteproducenterna har gjort och ändringar i prislistorna