Återbetalning av servicesedelsaldo och makulering av sedel
Ifall du har laddat en felaktig summa på sedeln, kan du inom 24 timmar från utdelningen direkt återbetala de pengar som du har delat ut på sedeln. Om det har gått över 24 timmar sedan den senaste penningsatsen eller sedeln är inte av andra orsaker bara i bruk, kan du makulera hela sedeln.
Roller
Beställare och utdelare.
Instruktion
Återbetalning av servicesedelsaldo
Man kan använda sig av återbetalning om man t.ex. upptäcker ett fel i utdelningen av saldosatsen på servicesedeln. Vid återbetalning återbetalas pengarna till kommunens OmaVaana-konto omedelbart. Det kan finnas en eller flera satser pengar på en servicesedel.
- Öppna sedelns uppgifter via sidan Utdelade servicesedlar genom att klicka på Öppna invid sedeln.
- Du kan se servicesedelssatser i sedelns uppgifter under rubriken Servicesedelsatser.
- Om den ifrågavarande sedelsatsen har delats ut för mindre än 24 timmar sedan, visas knappen Återbetala invid satsen. När det har gått 24 timmar från utdelningen försvinner knappen.
- Återbetala satsen genom att klicka på knappen och välj Bekräfta.
Obs!
Makulering av servicesedel
Makulering kan användas om kundens servicebehov förändras eller upphör och sedeln inte längre behövs, eller om ett fel på sedeln upptäcks när det har gått över 24 timmar sedan saldosatsen delades ut. Vid makulering återbetalas de pengar som finns kvar på sedeln till kommunens OmaVaana-konto 30 dygn efter makuleringen. En makulerad servicesedel kan inte längre användas.
- Öppna sedelns uppgifter via sidan Utdelade sedlar genom att klicka på Öppna invid sedeln.
- I sidans högra kant finns den röda knappen Makulera servicesedel. Makulera sedeln genom att klicka på knappen och välj Bekräfta.
Obs!