Utdelning av servicesedlar

När en kund för första gången får vård eller hens servicebeslut ändras, tilldelas kunden en ny servicesedel. Till en kund som redan har en servicesedel, och erbjudna tjänsten är den samma, kan man förnya den redan existerande sedeln genom att ladda en ny saldosats på servicesedeln.

Roller

Beställare och utdelare. 

Instruktion

  1. Välj Dela ut servicesedlar i menyn.
  2. Välj önskad servicesedeltyp i listan och välj Dela ut. Servicesedeltypen fungerar som en så kallad basmodell för sedeln och definierar t.ex. vilka tjänster som kan köpas med sedeln.
  3. Skriv in uppgifter i fälten om den kund som ska få servicesedeln. Om du vill kan du dela ut sedlar med samma uppgifter till flera kunder, du kan lägga till deras uppgifter genom att klicka på knappen Lägg till kund.
  4. Fyll i servicesedelns uppgifter.
  5. Efter att du har fyllt i kundens och servicesedelns uppgifter klicka Fortsätt för bekräftelse. 
  6. Kontrollera sedelns uppgifter och klicka Bekräfta.
  7. Skriv ut sedeln eller skicka den med ett textmeddelande. Telefonnumret kan vara antingen i +358-format eller 040-format. Du kan skriva ut servicesedeln på finska eller svenska, antingen som en sedel med tabell eller utan tabell. Med hjälp av tabellen kan kunden följa användningen av servicesedeln. Du kan även printa ut en lista på tjänsteproducenter åt kunden. Du kan bläddra bland tjänsteproducenter i Vaanas sökfunktion för tjänsteproducenter på vaana.fi.


Tips!

Observera att en del av sedelns uppgifter skrivs på sedeln direkt från servicesedeltypen. Om du vill skriva ut sedeln helt på svenska måste även servicesedeltypen vara skapad på svenska.

Tips!

Om du har behörighet som beställare kan du också lägga till nya servicesedeltyper via knappen Lägg till servicesedeltyp eller ändra på befintliga servicesedeltyper via ändra-knappen.

Tips!

Om du redan har delat ut servicesedeln till ifrågavarande kund och vill ladda mer pengar på den eller förlänga dess giltighetstid ska du använda verktyget Ladda en ny sats.

Iakttagelser om informationsfält

Kundens uppgifter - Servicebeslutskod. Du får servicebeslutskoden från kommunens kundsystem, där den har bildats när du har fattat beslut om tjänsten.

Kundens uppgifter - Värde per enhet. Det värde som finns i fältet anger för tjänsteproducenten, vad sedelns timvärde/dygnsvärde/månadsvärde är beroende på sedeltypens värde per enhet. Det här underlättar debiteringen. Egenskapen är inte lämplig för alla servicesedlar: t.ex. om tjänsteproducenterna debiterar sedeln för tjänster både enligt timme och dag.

Servicesedelns uppgifter - Giltighetstid. Skriv giltighetstiden i uppgifterna för servicesedeln. OmaVaana beräknar automatiskt ovanför giltighetstiden hur många dagar sedeln gäller. Startdatum kan ligga i förfluten tid eller framtiden, men slutdatum måste alltid ligga i framtiden. Startdagen kan antingen vara i det förflutna eller i framtiden. Slutdatumet måste vara idag eller i framtiden.

Servicesedelns uppgifter - Totalvärde. Skriv in sedelns totalvärde för hela giltighetstiden. T.ex. om sedeln gäller i tre månader och sedelns värde för en månad är 300 euro, är totalvärdet 300 €/månad * 3 månader = 900 €. OmaVaana öppnar en kalkylator åt dig, i vilken du kan skriva in t.ex. antal timmar eller månader (Antal enheter) och enhetspris (Pris) som delas ut på sedeln, varvid kalkylatorn beräknar sedelns totalvärde automatiskt i fältet Totalvärde.

Servicesedelns uppgifter - Maximibelopp för engångsdebitering. Om du vill begränsa det belopp som tjänsteproducenten maximalt kan debitera sedeln per gång, kan du anteckna beloppet här.

Servicesedelns uppgifter - Rikta sedeln till en enhet. I vissa tjänster är val av enhet påkopplad, om kunden redan i förväg har valt av vilken tjänsteproducent han eller hon ska köpa tjänsten. I praktiken gäller detta boendeservice och tjänster inom småbarnspedagogiken. Då visas rullgardinsmenyn Enhet för utdelaren där han eller hon kan välja den tjänsteproducent som kunden har valt. Efter utdelningen visas servicesedeln automatiskt i denna tjänsteproducents webbtjänst. Det här underlättar debiteringen av sedeln. Sedeln behöver inte skrivas ut separat till kunden.

Servicesedelns uppgifter - Tilläggsinformation. De uppgifter som antecknas skrivs ut på sedeln. Här kan du skriva tilläggsuppgifter till kunden eller tjänsteproducenten t.ex. om användningen av sedeln eller dess debitering.

Övriga observationer

Märkte du genast att du gjorde ett fel vid utdelningen?

Inom 24 timmar från utdelningen kan du direkt återbetala de pengar som du har delat ut på sedeln. Om det har gått över 24 timmar sedan den senaste penningsatsen, måste sedeln makuleras och pengarna återbetalas till kontot först om 30 dagar. Läs mer i avsnittet Återbetalning eller makulering av servicesedel.